El presente trabajo tiene por objetivo determinar la relación existente entre el nivel socio económico y el rendimiento académico en los estudiantes de la IE. Enrique Gómez Espinoza de la ciudad de Jauja - 2019. La población estuvo compuesta por los estudiantes de 12 a 15 años de edad entre varones y mujeres de dicha Institución. Siendo la muestra, 101 estudiantes a quienes se les considero en una base de datos en Excel. La técnica utilizada es la encuesta y su instrumento es el cuestionario, que abarca aspectos sociales como: ocupación, nivel de estudios, salud, condiciones de su vivienda, servicios y en el aspecto económico
The present work aims to determine the relationship between the socio-economic level and academic performance in EI students. Enrique Gómez Espinoza from the city of Jauja - 2019. The population was made up of students between 12 and 15 years of age, between men and women of said Institution. Being the sample, 101 students who were considered in a database in Excel. The technique used is the survey and its instrument is the questionnaire, which covers social aspects such as: occupation, educational level, health, housing conditions, services and, in the economic aspect, monthly income. On the other hand, the academic performance variable considered the grades of the different curricular areas, transversal competences